زيســـت زنـدگــــي


زيســـت زنـدگــــي

about links Categories Home Design

ويروس ها
-

 

هيچ مي دونين کار بررسي ويروسها از کجا شروع شد؟. با مطالعه روي ويروس موزائيک تنباکو. -------->TMV

اونموقع خيلي سعي کردن که عامل بيماري رو از شيره گياه بيمار جدا کنن اما نتونستن. با اين حال عامل بيماري رو باکتري فرض کردن، ولي عامل بيماري از صافي هايي با منافذ خيلي ريز هم عبور مي کرد. در سال 1935 ساختمان اين ويروس بطور کامل شناسايي شد.

 ♠

♠ 

ويروسها موجودات زنده بسيار کوچيکي هستن که خارج از سلول هيچ نوع فعاليت زيستي از خودشون نشون نمي دن، اما به محض ورود به سلول زنده تبديل به انگل شده و از مواد موجود در سلول براي توليد مثل استفاده مي کنن.

ويروسها بسياري از مشخصات يه سلول رو ندارن و چون به سلولهاي زنده نياز دارن، انگل اجباري درون سلولي هستن. با اينکه ويروسها تغذيه نمي کنن و در خارج از سلول فعاليت زيستي ندارن، اما اونا رو جزء موجودات زنده به حساب مي آرن مي دونين چرا؟

چون خصوصيات ژنتيکي و ارثي دارن و اين خصوصيات قابل تغيير و انتقال هستن و از طرف ديگه به صورت انگل اجباري درون سلولي قدرت تکثير دارن.

هر ذره ويروسي يه بخش مرکزي داره شامل يه اسيد نوکلوئيک از نوع DNA يا RNA و يه غشاي پروتئيني به نام کپسيد.

عمل اصلي ويروس توسط اسيد نوکلئيک اونه و کپسيد تنها نقش حفاظتي داره.

همونطور که گفتيم، ويروسها براي تکثير و توليد مثل بايد وارد سلولهاي زنده بشن. اونها اغلب به يه نوع سلول حمله مي کنن. يعني ويروس موزائيک تنباکو روي سلولهاي جانوران هيچ اثري نداره و يا مثلا" ويروس ايدز به درخت اوکاليپتوس حمله نمي کنه.

ويروسها انقدر کوچيکن که براي ديدن اونا بايد از ميکروسکوپهاي الکتروني استفاده کرد. اندازه ويروسها بيشتر بين 20 تا 200 نانومتره

 هر نانومتر، 9- 10متره حالا خودتون حساب کنين.بی تقصیر

 

عفونت ويروسي:

ويروسها به همه انواع موجودات زنده اعم از باکتريها، گياهان و جانوران حمله مي کنن و بدن ميزبان رو تحت تاثير قرار داده و در فعاليتهاي سلول اختلال ايجاد مي کنن.

ويروسها بر حسب محلي که در بدن ميزبان مورد حمله قرار مي دن، بيماريهاي مختلفي به وجود مي آرن. مثلا" ويروس پاپيلوما ، منشا زگيلهاييه که در پوست انسان ديده مي شه.

 

هپاتيتهاي ويروسي با حمله به کبد، منجر به ناراحتي هاي متعددي در فرد آلوده مي شن که از تظاهرات اون، يرقان يا زردي پوسته.

 

ويروس مولد اوريون به غدد براقي حمله مي کنه و باعث تورم و دردناک شدن اونها مي شه. در سالهاي اخير هم بيماري مهلک ايدز که به سلولهاي دفاعي بدن يا همون گلبولهاي سفيد، حمله مي کنن، سر و صداي فراووني به پا کرده. بيماريهاي ويروسي خطرناکترين بيماريهاي عفوني در جهان هستن.

 

دفاع بدن در برابر ويروسها و درمان عفونتهاي ويروسي:

وقتي ويروسها وارد بدن مي شن، سلولهايي که مورد حمله اونا واقع شدن، يه ماده اي به اسم اينترفرون از خودشون ترشح مي کنن که مانع رشد ويروسها مي شه و سلولهاي سالم رو نسبت به حمله ويروس مقاوم مي کنه. امروزه اينترفرونها به صورت مصنوعي ساخته مي شن و در درمان برخي عفونتهاي ويروسي مثل هپاتيت بسيار موثرن.

بيشتر بيماريهاي ويروسي به سرعت بهبود پيدا مي کنن ولي گاهي هم منجر به مرگ بيمار مي شن. داروهاي زيادي بر عليه ويروسها ساخته شده که اغلب چندان موفق هم نيستند. مثلا" براي درمان تب خال که توسط ويروس HSV ايجاد مي شه، از ترکيبي به نام آسيکلووير استفاده مي شه. البته گروهي از محققان کشورمون تونستن از گياه اوکاليپتوس، دارويي براي درمان تبخال بدست بيارن.

سرماخوردگي:

همه ما در سال يک يا چند بار سرما مي خوريم. سرماخوردگي شايعترين بيماري ويروسيه و معمولا" توسط رينوويروسها ايجاد مي شه. اما ويروسهاي ديگه اي هم ممکنه عامل اين بيماري باشن.

علائم سرماخوردگي رو هم همون مي دونيم. گرفتگي بيني که نفس کشيدن رو دشوار مي کنه. سوزش گلو که بعضي وقتها اصلا" نمي توني آب دهنتو قورت بدي، تب، درد استخوان و ... در موارد نادري اسهال خفيف.

اين بيماري موقعي به وجود مي آد که هواي آلوده به ويروس رو تنفس کنيم و يا دست، چشم و بيني مون به ويروس آلوده بشه. سرماخوردگي بيماري کم خطريه و معمولا" 2 تا 5 روز بعد از شروع در اثر دفاع بدن خوب مي شه. اما اگر تب شديد، گوش درد، چرکي شدن لوزه ها و يا سرفه کردن، بيشتر از 10 روز ادامه داشته باشه، بايد حتما" به پزشک مراجعه کرد.

براي پيشگيري از سرماخوردگي يه بار ديگه اون موارد بهداشتي که هميشه آويزه گوشمون بوده رو با هم تکرار مي کنيم.

موقع سرفه يا عطسه حتما" از دستمال استفاده کنيم.

دستهامون رو مرتب با آب و صابون بشوريم

و فقط از حوله و وسايل شخصي خودمون استفاده بکنيم و ...

در سالهاي اخير از ويروسها در زمينه ساخت حاملهايي براي انتقال ژن از موجودي به موجود ديگه استفاده شده. براي کنترل تعدادي از حشرات، اونا رو با ويروسي به اسم باکولو ويروس که به سم آغشته است آلوده مي کنن.

 

ايدز:

بشر از بدو پيدايش تا امروز مصائب طبيعي زيادي رو تحمل کرده. از جمله زلزله، آتشفشان، سيل و .... علاوه براينها انسان هم بدست خودش حوادث و معضلات غير طبيعي رو بوجود آورده.

حالا هم که در اوايل قرن 21 ام هستيم پارگي لايه ازون از يه طرف و هجوم گستاخانه ايدز از طرف ديگه چشم انداز خيلي غمباري رو براي ما بوجود آورده.

ايدز، بيماري مشترک فقيران و ثروتمندانه. از خوشگذران ها گرفته تا فقيراني که به خاطر فقر اقتصادي و فرهنگي به اعتياد و خودفروشي رو آوردن، همه و همه در معرض اين بيماري هستن.

ايدز در سال 1981 اولين بار شناسايي شد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني در سال 2000 بين 12 تا 30 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا شدن.

 

 

ويروس ايدز از خانواده رترو ويروسهاست و وقتي وارد خون بشه، بيماري رخ مي ده. ويروس HIV در بدن به لنفوسيتها که اصلي ترين سلولهاي دفاعي بدن هستن، حمله مي کنه.

بنابراين به دنبال مستقر شدن بيماري، شخص به بيماري هاي متعددي مبتلا مي شه.

ايدز از طريق استفاده از سرنگهاي مشترک در معتادان تزريقي از راه انتقال خون آلوده، تماس جنسي با فرد ناقل ويروس و از مادرآلوده به جنين انتقال پيدا مي کنه.

شروع بيماري با علايم سرماخوردگي از قبيل گلودرد تب و بزرگي غدد لنفاوي.

بعد از اون تا 6 ماه ويروس قابل رديابي نيست.

2 تا 17 سال بعد از آلودگي بدن، ويروس ايدز به شدت فعال مي شه و بيماري ايدز رو بوجود مي آره. و اونوقت سيستم ايمني از کار مي افته و بيماريهايي مثل سل، سارکوم کاپوسي ( نوعي سرطان پوست)، زخمهاي دهاني، کوري چشم، ذات الريه، عفونتهاي انگلي فرصت طلبي مثل ايزوسپورازيس و خيلي از بيماريهاي ديگه در شخص بيمار رخ مي ده و ... سرانجام اونو به کام مرگ مي کشونه.

در حال حاضر از داروهايي براي مهار ايدز استفاده مي شه که البته چندان هم موثر نيستن. واکسيناسيون بر عليه ايدز هم فعلا" غير ممکنه ،چون ويروس HIV دائما" تغيير شکل مي ده. در کشور ما حدود 6000 بيمار آلوده به اين ويروس هولناک شناسايي شدن که بيشتر از راه انتقال خون يا سرنگ آلوده بوده.

البته بايد بدونيم که موج همه گيري ايدز هم اکنون در منطقه خاورميانه فعاله و تعداد آلودگان واقعی 25 تا 40 برابر آمار رسميه.

باتوجه به اينکه ايدز يه بيماري غير قابل درمانه، راههاي پيشگيري اهميت زيادي داره.

تعهد و وفاداري به بنياد خانواده و نداشتن روابط جنسي مشکوک يا استفاده از کاندوم، عدم اعتياد به مواد مخدر، در دسترس قرار دادن سرنگ کافي براي معتادان و تصفيه کامل و صحيح فرآورده هاي خوني از مهمترين اقدامات پيشگيري کننده براي حفاظت مردم به ويژه نسل جوان جامعه از اين بيماري خانمانسوزه.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: